JAK ROZPOZNAĆ USZKODZONĄ TURBINĘ
Warto zapoznać się z opisanymi poniżej objawami, by z odpowiednim wyprzedzeniem zainteresować się problemem:
1. GŁOŚNA PRACA, "GWIZD" PRZY PRZYŚPIESZANIU
- brzmi jakby tarły o siebie metalowe elementy,
- pojawia się w zakresie jej pracy (w zależności od modelu - od około 1800 obr/min w górę),
- nasila się przy obciążeniu jednostki napędowej.
2. UBYTKI OLEJU SILNIKOWEGO
Ponownie mamy do czynienia z cechą, która niekoniecznie musi świadczyć o uszkodzeniu się układu wirującego turbosprężarki. Dlatego gdy stwierdzimy ubywający w naszym silniku olej, warto zapukać do dobrego mechanika i skonsultować to z nim. Samodzielnie również możemy stwierdzić czy mamy problem z turbiną poprzez zweryfikowanie czy olej znajduje się tam gdzie nie powinien. Na poniższych zdjęciach prezentujemy punkty, w których pojawienie się oleju może świadczyć o uszkodzonym układzie wirującym.
3. ZAPACH SPALONEGO OLEJU / BIAŁY DYM WYDOBYWAJĄCY SIĘ Z RURY WYDECHOWEJ
4. BRAK MOCY / CZARNY DYM
W takim wypadku nie koniecznie musimy mieć do czynienia z uszkodzoną turbiną. Bardzo często jest to objaw złej pracy układu paliwowego. Jeżeli jednak auto straciło nagle na mocy, nie czujemy wyraźnego przyśpieszenia, nie słyszymy włączania się tej części, możemy wywnioskować, że jest ona uszkodzona.